Corso PPL(A)

Scuola di volo A.S.D FLY & JOY

IT/DTO/026 SPL/PPL(A) – N° 114 VDS
Aviosuperficie San Mauro – Casali Pasch 13/A – 33040 Premariacco (UD)
Tel/Fax 0432/1842152 e-mail: info@flyejoy.it pec: flyejoy@pec.it

AEREO DA TURISMO 4 POSTI

LICENZA DI PILOTA DI PRIVATO – PPL/A

English

PRIVILEGI:

I privilegi del titolare di una PPL(A) consistono nell’operare senza retribuzione come pilota in comando o copilota su velivoli o TMG in voli non commerciali.
REQUISITI:
Per poter accedere al corso è necessario:

  1. Essere risultati idonei al previsto accertamento sanitario (almeno Certificato Medico di 2^ classe),
  2. Avere il consenso di chi esercita la patria potestà, per i minorenni.

Per poter sostenere l’esame pratico e conseguire la licenza il candidato deve aver compiuto almeno 17 anni.

STRUTTURA DEL CORSO:

Il corso è strutturato in un corso teorico in aula e un addestramento pratico i cui programmi sono stati sviluppati seguendo i syllabi previsti dai Regolamenti Europei
Il corso teorico si svolge nelle giornate di Mercoledì, Giovedì e Venerdì dalle 18.00 alle 20.00 e le materie trattate sono:

  1. Regolamentazione aeronautica
  2. Medicina aeronautica
  3. Meteorologia
  4. Comunicazioni
  5. Principi del volo
  6. Procedure Operative
  7. Prestazioni di volo e pianificazione
  8. Nozioni generali sugli aeromobili
  9. Navigazione

Se l’allievo è intenzionato ad ottenere anche l’abilitazione alla Radiotelefonia in Lingua Inglese seguirà anche un corso di Radiotelefonia Inglese.
L’addestramento pratico prevede un minimo di 45 ore di volo comprendenti almeno:

  1. 25 ore di istruzione di volo a doppio comando;
  2. 10 ore di volo come solista sotto supervisione, comprendenti almeno 5 ore di volo di navigazione come solista con almeno 1 volo di navigazione di almeno 270 km (150 NM), durante il quale devono essere effettuati atterraggi completi in almeno 2 aeroporti diversi da quello di partenza
    L’addestramento pratico può essere programmato, previo appuntamento, dal Mercoledì alla Domenica, dalle 9.00 alle 18.00, presso l’Aviosuperficie di San Mauro. Ogni sessione di addestramento si articolerà, in conformità ad una consolidata struttura formativa, nelle fasi di:
    Long Briefing, con una estesa spiegazione in aula della missione di volo;
    Short Briefing, focalizzando le manovre della missione prima della stessa;
    Missione;
    Debriefing, atto ad esaminare la missione e stilare il rapporto di profitto
RIDUZIONI:

Al candidato in possesso di licenza di pilota per un’altra categoria di aeromobili, con l’eccezione dei palloni liberi, possono essere riconosciuti crediti corrispondenti al 10 % del tempo di volo totale come pilota in comando su tale aeromobile fino a un massimo di 10 ore. Il credito non include l’attività prevista al punto 2) dell’addestramento pratico.

ESAMI:

L’accertamento dell’idoneità consta di una prova teorica, da sostenersi presso una delle sessioni annuali programmate dall’ENAC, e di una prova pratica.
Il candidato potrà presentare domanda di partecipare alla prova teorica, per il tramite della scuola di volo che si fa garante della raccomandazione all’ammissione all’esame, solo dopo essere risultato idoneo ad una prova di pre-esame sostenuta nella scuola.
Un candidato ha completato con successo l’esame teorico richiesto per la licenza di pilotaggio, o per l’abilitazione, se supera tutti gli esami richiesti entro un periodo di 18 mesi a decorrere dalla fine del mese di calendario in cui il richiedente si sottopone per la prima volta a un esame.
Qualora un candidato non abbia superato uno degli esami di conoscenza teorica in 4 tentativi o non abbia superato tutti gli esami in 6 sedute o entro un periodo di 18 mesi, il richiedente deve sottoporsi di nuovo a tutti gli esami.
Per il rilascio di una licenza di pilota di aliante il superamento degli esami teorici è valido per un periodo di 24 mesi.
Se il candidato non sostiene la prova pratica entro questo periodo, dovrà sostenere nuovamente anche la prova teorica.
Il candidato potrà sostenere la prova pratica dopo aver effettuato tutto l’addestramento pratico previsto (o ulteriore addestramento se ritenuto necessario per raggiungere una preparazione idonea a superare la prova) ed al raggiungimento almeno del 17° anno di età.

ABILITAZIONE ALLA RADIOTELEFONIA IN LINGUA INGLESE:

I piloti di velivoli, elicotteri, convertiplani e dirigibili, ai quali viene richiesto di utilizzare il radiotelefono, possono esercitare i privilegi delle loro licenze e abilitazioni solo se la licenza riporta la specializzazione linguistica in inglese o nella lingua utilizzata per le comunicazioni radio durante il volo. La specializzazione deve indicare la lingua, il livello di competenza e la data di validità.
Per dimostrate la competenza tecnica il candidato deve:

  1. risultare idoneo all’esame teorico in una delle sessioni annuali programmate dall’ENAC;
  2. sostenere la prova pratica in volo in Inglese

Il richiedente una specializzazione linguistica deve dimostrare quantomeno un livello operativo di competenza linguistica sia nell’uso della fraseologia specialistica che nel linguaggio comune. Per dimostrare tale competenza linguistica, il richiedente deve essere in grado di:

  1. comunicare efficacemente
  2. comunicare con precisione e chiarezza
  3. utilizzare strategie comunicative appropriate per lo scambio di messaggi;
  4. risolvere con relativa facilità le difficoltà linguistiche;
  5. parlare con un’inflessione dialettale o con un accento comprensibili alla comunità aeronautica

Per dimostrare la competenza linguistica il candidato dovrà sostenere un esame presso uno dei centri riconosciuti dall’ENAC. Il livello minimo di competenza per la trascrizione sulla licenza è il livello operativo 4 che rimane in validità per 4 anni.
Le due competenze sono complementari ed in assenza di una della due non si potrà chiedere la trascrizione dell’abilitazione alla radiotelefonia in lingua inglese sulla licenza.

MANTENIMENTO DELLA LICENZA:

I titolari di una licenza di pilota di pilota privato possono esercitare i privilegi della loro licenza soltanto quando abbiano in corso di validità almeno una abilitazione contenuta nella licenza. Nella fattispecie delle abilitazioni al monomotore a pistoni (SEP(land)) o al motoaliante (TMG), per il mantenimento in validità di queste abilitazioni il pilota deve:

  1. entro i 12 mesi precedenti la data di scadenza dell’abilitazione, completare 12 ore di volo nella classe pertinente, che includano:
    6 ore come pilota in comando,
    12 decolli e atterraggi, e
    una attività di aggiornamento (training flight) di almeno 1 ora di volo con un istruttore di volo (FI) o un istruttore di abilitazione per classe (CRI). I richiedenti sono esenti da questa attività di aggiornamento se hanno superato i controlli di professionalità relativi all’abilitazione per classe o per tipo, il test di abilitazione o la valutazione di competenza in qualsiasi altra classe o tipo di velivolo.
    Oppure:
  2. entro i 3 mesi antecedenti la data di scadenza dell’abilitazione, superare i controlli di professionalità con un esaminatore, nella classe pertinente.
    Qualora il richiedente sia titolare sia di una abilitazione per classe su velivolo monomotore a pistoni terrestre sia di una abilitazione su TMG, può completare i requisiti di cui al punto 1) in ciascuna classe o in una loro combinazione per rinnovare entrambe le abilitazioni.
ABILITAZIONI SCADUTE

Qualora l’abilitazione non venga rinnovata entro la data di scadenza il pilota dovrà superare i controlli di professionalità con un esaminatore, nella classe pertinente.
Prima di sostenere i controlli il pilota sarà valutato da un istruttore, il quale, come previsto dalla normativa europea, valuterà la necessità di un addestramento integrativo necessario a riprendere il livello di competenza necessario per condurre i voli in sicurezza.

DOCUMENTI DA PRESENTARE PER INIZIARE IL CORSO:

Domanda di iscrizione all’associazione e al corso (fornita dalla scuola)
Dichiarazione per l’uso dei dati personali (fornita dalla scuola),
Eventuale atto di assenso per i minorenni (fornito dalla scuola) accompagnato dalle fotocopie dei documenti di tutti e due i genitori,
Copia della visita medica almeno di 2^ classe
Fotocopia nitida e leggibile del documento d’identità,
Fotocopia nitida e leggibile del Codice Fiscale

L’addestramento pratico viene effettuato con aereo a carrello guida anteriore ed elica a passo fisso.

SPESE NON COMPRESE NEL COSTO DEL CORSO:
    1. TARIFFE ENAC
      € 98,00 per ogni sessione di esame teorico
      € 238,00 per il rilascio della licenza

Tutti i pagamenti per le prestazioni ENAC devono essere effettuati esclusivamente on line collegandosi al seguente link della pagina web ufficiale dell’Enac: https://www.enac.gov.it/servizi-online.
Dopo ogni pagamento, si riceverà una mail con allegato PDF della fattura, che dovrà essere stampata per essere allegata alla domanda d’esame/alla domanda di rilascio della licenza, a comprova dell’avvenuto pagamento della tariffa prescritta.

2. RILASCIO DELLA LICENZA:
Attualmente la licenza viene rilasciata dall’ufficio licenze di Venezia, competente per territorio. La segreteria predispone la documentazione necessaria al rilascio, la inoltra all’ufficio licenze e provvede al ritiro della licenza.

3.TARIFFA ESAMINATORE PER LA PROVA PRATICA IN VOLO


PRIVATE PILOT LICENSE – PPL / A

PRIVILEGES
The privileges of the holders of a PPL(A) are to act without remuneration as PIC or co-pilots of
aeroplanes or TMGs engaged in non-commercial operations and to exercise all privileges of holders of
an LAPL(A)
EXERCISE OF THE PRIVILEGES OF LICENCES
The exercise of the privileges granted by a licence shall be dependent upon the validity of the ratings
contained therein, if applicable, and of the medical certificate as appropriate to the privileges exercised
MINIMUM AGE
Applicants for a PPL shall be at least 17 years old.
STUDENT PILOT
(a) A student pilot shall not fly solo unless authorised to do so and supervised by a flight instructor.
(b) Before his or her first solo flight, a student pilot shall be at least 16 years of age
CONDITIONS
Applicants for the issue of a PPL shall have fulfilled the requirements for the class or type rating for
the aircraft used in the skill test.
ENTRY TO TRAINING
Before being accepted for training an applicant should be informed that the appropriate medical
certificate must be obtained before solo flying is permitted.
A class 2 medical certificate includes the privileges and validities for the PPL.
EXPERIENCE REQUIREMENTS AND CREDITING
(a) Applicants for a PPL(A) shall have completed at least 45 hours of flight instruction in aeroplanes or
TMGs, 5 of which may have been completed in an FSTD, including at least:
(1) 25 hours of dual flight instruction; and
(2) 10 hours of supervised solo flight time, including at least 5 hours of solo cross-country flight time
with at least 1 cross-country flight of at least 270 km (150 NM), during which full stop landings at
2 aerodromes different from the aerodrome of departure shall be made.
(b) Specific requirements for applicants holding an LAPL(A). Applicants for a PPL(A) holding an
LAPL(A) shall have completed at least 15 hours of flight time on aeroplanes after the issue of the
LAPL(A), of which at least 10 shall be flight instruction completed in a training course at a DTO or
at an ATO. That training course shall include at least four hours of supervised solo flight time,
including at least two hours of solo cross-country flight time with at least one cross-country flight of
at least 270 km (150 NM), during which full stop landings at two aerodromes different from the
aerodrome of departure shall be made.
(c) Specific requirements for applicants who hold an SPL issued in accordance with Annex III (Part-
SFCL) to Commission Implementing Regulation (EU) 2018/1976, including privileges to fly TMGs.
Applicants for a PPL(A) who hold an SPL with the privileges to fly TMGs shall have completed:
(1) at least 24 hours of flight time on TMGs after endorsement of the TMG privileges; and

(2) at least 15 hours of flight instruction in aeroplanes in a training course at a DTO or at an ATO,
including at least the requirements of point (a)(2).
(d) Crediting. Applicants holding a pilot licence for another category of aircraft, with the exception of
balloons, shall be credited with 10 % of their total flight time as PIC on such aircraft up to a
maximum of 10 hours. The amount of credit given shall in any case not include the requirements in
(a)(2)
TRAINING COURSE
(a) Applicants for a PPL shall complete a training course at an ATO or a DTO.
(b) The course shall include theoretical knowledge and flight instruction appropriate to the privileges of
the PPL applied for.
(c) Theoretical knowledge instruction and flight instruction may be completed at a DTO or at an ATO
different from the one where applicants have commenced their training
THEORETICAL COURSE
Applicants for a PPL shall demonstrate a level of theoretical knowledge appropriate to the privileges in
the following subjects:
— Air law,
— Human performance,
— Meteorology,
— Communications,
— Navigation.
— Principles of flight,
— Operational procedures,
— Flight performance and planning,
— Aircraft general knowledge
FLIGHT INSTRUCTION
(1) The PPL(A) flight instruction syllabus takes into account the principles of threat and error
management and also covers:
(i) pre-flight operations, including mass and balance determination, aircraft inspection and servicing;
(ii) aerodrome and traffic pattern operations, collision avoidance precautions and procedures;
(iii) control of the aircraft by external visual reference;
(iv) flight at critically low air speeds, recognition of, and recovery from, incipient and full stalls;
(v) flight at critically high air speeds, recognition of, and recovery from, spiral dive;
(vi) normal and crosswind take-offs and landings;
(vii) maximum performance (short field and obstacle clearance) takeoffs, short-field landings;
(viii) light by reference solely to instruments, including the completion of a level 180 ° turn;
(ix) cross-country flying using visual reference, dead reckoning and radio navigation aids;
(x) emergency operations, including simulated aeroplane equipment malfunctions;

(xi) operations to, from and transiting controlled aerodromes, compliance with air traffic services
procedures, communication procedures and phraseology.

THEORETICAL KNOWLEDGE EXAMINATIONS FOR THE ISSUE OF LICENCES AND RATINGS
(a) Responsibilities of the applicant
(1) Applicants shall take the entire set of theoretical knowledge examinations for a specific licence
or rating under the responsibility of the same Member State’s competent authority
(2) Applicants shall only take the theoretical knowledge examination when recommended by the
declared training organisation (DTO) or the approved training organisation (ATO) responsible for
their training, once they have completed the appropriate elements of the training course of
theoretical knowledge instruction to a satisfactory standard.
(3) The recommendation by a DTO or an ATO shall be valid for 12 months. If the applicant has
failed to attempt at least one theoretical knowledge examination paper within this period of
validity, the need for further training shall be determined by the DTO or the ATO, based on the
needs of the applicant.
(b) Pass standards
(1) A pass in a theoretical knowledge examination paper will be awarded to an applicant achieving
at least 75 % of the marks allocated to that paper. No penalty marking shall be applied.
(2) Unless otherwise determined an applicant has successfully completed the required theoretical
knowledge examination for the appropriate pilot licence or rating if he or she has passed all the
required theoretical knowledge examination papers within a period of 18 months counted from
the end of the calendar month when the applicant first attempted an examination.
(3) If applicants for the issue of a light aircraft pilot licence (LAPL) or a private pilot licence (PPL)
have failed to pass one of the theoretical knowledge examination papers within four attempts or
have failed to pass all papers within the period mentioned in point (b)(2), they shall retake the
complete set of theoretical knowledge examination papers.
(4) Before retaking the theoretical knowledge examinations, applicants shall undertake further
training at a DTO or an ATO. The extent and scope of the training needed shall be determined by
the DTO or the ATO, based on the needs of the applicants.
(c) Validity period
(1) The successful completion of the theoretical knowledge examinations will be valid:
(i) for the issue of a light aircraft pilot licence or a private pilot licence, for a period of 24 months;
The periods in paragraphs (i) shall be counted from the day on which the pilots have successfully
completed the theoretical knowledge examination, in accordance with paragraph (b)(2).
EXERCISE OF THE PRIVILEGES OF LICENCES
The exercise of the privileges granted by a licence shall be dependent upon the validity of the ratings
contained therein, if applicable, and of the medical certificate as appropriate to the privileges exercised
VALIDITY OF CLASS AND TYPE RATING

The validity period of class and type ratings shall be 1 year, except for single-pilot single-engine class
ratings for which the validity period shall be 2 years, unless otherwise determined in the OSD.

REVALIDATION OF CLASS AND TYPE RATINGS – AEROPLANES
Revalidation of single-pilot single-engine class ratings.
(1) Single-engine piston aeroplane class ratings and TMG class ratings. For the revalidation of single-
pilot single-engine piston aeroplane class ratings or TMG class ratings, the applicants shall:
(i) within the 3 months preceding the expiry date of the rating, pass a proficiency check in the relevant
class with an examiner; or
(ii) within the 12 months preceding the expiry date of the rating, complete 12 hours of flight time in the
relevant class, including:
— 6 hours as PIC,
— 12 take-offs and 12 landings, and
— refresher training of at least 1 hour of total flight time with a flight instructor (FI) or a class
rating instructor (CRI). Applicants shall be exempted from this refresher training if they have
passed a class or type rating proficiency check, skill test or assessment of competence in any
other class or type of aeroplane.
(2) When applicants hold both a single-engine piston aeroplane-land class rating and a TMG rating,
they may complete the requirements of (1) in either class or a combination thereof, and achieve
revalidation of both ratings.
RENEWAL OF CLASS AND TYPE RATINGS REFRESHER TRAINING AT AN ATO, A DTO OR WITH
AN INSTRUCTOR
(a) The objective of the refresher training is for the applicant to reach the level of proficiency
necessary to safely operate the relevant type or class of aircraft. The amount of refresher training
needed should be determined on a case-by-case basis by the ATO, the DTO or the instructor, as
applicable, taking into account the following factors:
(1) the experience of the applicant;
(2) the amount of time elapsed since the privileges of the rating were last used;
(3) the complexity of the aircraft;
(4) whether the applicant has a current rating on another aircraft type or class; and
(5) where considered necessary, the performance of the applicant during a simulated proficiency
check for the rating in an FSTD or an aircraft of the relevant type or class.It should be expected
that the amount of training needed to reach the desired level ofproficiency will increase
analogously to the time elapsed since the privileges of the rating were last used.
(b) After having determined the needs of the applicant, the ATO, the DTO or the instructor,
asapplicable, should develop an individual training programme based on the initial training for the
rating, focusing on the aspects where the applicant has shown the greatest needs.
(c) With the exception of refresher training for ratings for aircraft referred to in point FCL.740(b)(2)(i),
refresher training should include theoretical knowledge instruction, as necessary, such as for type-
specific system failures in complex aircraft. The performance of the applicant should be reviewed

during the training and additional instruction should be provided to the applicant, where necessary,
to reach the standard required for the proficiency check.
(d) After successful completion of the training, the ATO, the DTO or the instructor, as applicable,
should issue the applicant with a training completion certificate or another document specified by
the competent authority, describing the evaluation of the factors listed in (a), the training received,
and a statement that the training has been successfully completed. The training completion
certificate should be presented to the examiner prior to the proficiency check.
Following the successful renewal of the rating, the training completion certificate or the other document
specified by the competent authority and the examiner report form should be submitted to the competent
authority.
(e) Taking into account the factors listed in (a) above, the ATO, the DTO or the instructor,
asapplicable, may also decide that the applicant already possesses the required level of proficiency
and that no refresher training is necessary. In such a case, the certificate or other documental
evidence referred to in (c) above should contain a respective statement including sufficient
reasoning.
For the renewal of a class or type rating, applicants shall comply with all of the following:
(1) in order to determine whether refresher training is necessary for the applicant to reach the level of
proficiency to safely operate the aircraft, they shall undergo an assessment at one of the following:
(i) at an ATO;
(ii) at a DTO or at an ATO, if the expired rating concerned a non-high-performance single-engine
piston class rating, a TMG class rating or a single-engine type rating for helicopters referred to in
point DTO.GEN.110(a)(2)(c) of Annex VIII;
(iii) at a DTO, at an ATO or with an instructor, if the rating expired no more than 3 years ago and the
rating concerned a non-high-performance single-engine piston class rating or a TMG class rating;
(iv) at an EBT (Evidence Based Training) operator that is specifically approved for such refresher
training;
(2) if deemed necessary by the organisation or the instructor providing the assessment as per point
(1), they shall complete refresher training at that organisation or with that instructor;
(3) after complying with point (1) and, as applicable, point (2), they shall pass a proficiency check or
complete EBT practical. That EBT practical assessment may be combined with the refresher
training specified in point (2)
LANGUAGE PROFICIENCY
(a) General. Aeroplane, helicopter, powered-lift and airship pilots required to use the radio telephone
shall not exercise the privileges of their licences and ratings unless they have a language
proficiency endorsement on their licence in either English or the language used for radio
communications involved in the flight. The endorsement shall indicate the language, the proficiency
level and the validity date, and it shall be obtained in accordance with a procedure established by a
competent authority. The minimum acceptable proficiency level is the operational level (Level 4) .
(b) The applicant for a language proficiency endorsement shall demonstrate at least an operational
level of language proficiency both in the use of phraseologies and plain language to an assessor

certified by a competent authority or a language-testing body approved by a competent authority as
applicable. To do so, the applicant shall demonstrate the ability to:
(1) communicate effectively in voice-only and in face-to-face situations;
(2) communicate on common and work-related topics with accuracy and clarity;
(3) use appropriate communicative strategies to exchange messages and to recognise and resolve
misunderstandings in a general or work-related context;
(4) handle successfully the linguistic challenges presented by a complication or unexpected turn of
events which occurs within the context of a routine work situation or communicative task with
which they are otherwise familiar; and
(5) use a dialect or accent which is intelligible to the aeronautical community.
(c) Except for pilots who have demonstrated language proficiency at an expert level (level 6) the
language proficiency endorsement shall be re-evaluated every:
(1) 4 years, if the level demonstrated is operational level (level 4); or
(2) 6 years, if the level demonstrated